5 cruciale tips voor vindbare teksten die óók prettig lezen

Webteksten schrijven is niet te vergelijken met het schrijven van offline content. Mensen lezen online namelijk anders dan offline. Speciaal voor iedereen die wel wat tips kan gebruiken voor het schrijven van webteksten, delen we in deze blog vijf tips voor het schrijven van sterke en overzichtelijke online content die de bezoekers van je website tot actie aanzet.


Tip 1: Een sterk begin is het halve werk


Zet de belangrijkste tekst bovenaan de pagina van je website. Begin dus niet met een inleiding, achtergrondinformatie of allerlei bijzaken, maar val met de spreekwoordelijke deur in huis. Schrijf bovenaan de webpagina direct waar het om gaat en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten. De kans is groter dat de websitebezoeker de belangrijkste boodschap heeft gelezen. Bovendien maak je hem nieuwsgierig naar de rest van de tekst op je website.


Tip 2: Kort, korter, kortst


Maak gebruik van korte alinea’s. Mensen lezen online het liefst zo min mogelijk tekst. Lappen tekst op een webpagina schrikken af. Schrap daarom alle onnodige informatie. Vijf regels op een alinea is een goed uitgangspunt, met een absoluut maximum van tien regels. Een dergelijke opbouw met witruimtes tussen de alinea’s nodigt meer uit tot lezen dan één groot blok tekst. Deze beknoptheid geldt ook voor de zinnen die je gebruikt. Lange zinnen zien er online anders uit dan op papier en lezen minder prettig. Zeker wanneer de bezoeker de tekst op een website scant.


Tip 3: Scanbare webteksten


Dat brengt ons op het volgende punt. Mensen lezen online lang niet alle teksten tot in detail, maar scannen de content. Je websitetekst dient dus scanbaar te zijn. Gebruik tussenkopjes en plaats tussen verschillende alinea’s altijd een witregel. Voorzie opsommingen van opsommingstekens en schrijf citaten los van de tekst, met een witregel ervoor en erna. De tekst van je website ziet er op het beeldscherm een stuk leesbaarder en daardoor uitnodigend uit.


Tip 4: Mind your SEO


Wil je goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google? Dan is het belangrijk om websiteteksten SEO-proof te schrijven (Search Engine Optimization). Google herkent websites die kernwoorden meerdere malen herhalen op een pagina. Nu is het niet de bedoeling om tot in den treuren dezelfde woorden te gebruiken. Ga hier creatief mee om en verwerk deze keywords bijvoorbeeld ook in kopjes en subkopjes (h1, h2, h3). Dit draagt bovendien ook weer bij aan de ‘scanbaarheid’ van een online tekst.


Tip 5: Actief schrijven


Vermijd de passieve vorm en schrijf in de actieve vorm. Passieve zinnen schaden namelijk de leesbaarheid van je webtekst. Het zijn werkwoorden als kunnen, zullen en worden die zinnen onnodig lang maken. Actieve zinnen lezen prettiger en vlotter en komen levendig over.
Passief: “Iedere ochtend wordt de hond (door mij) gevoerd.”
Actief: “Iedere ochtend voer ik de hond.”


Met deze vijf tips kun je zelf aan de slag met het schrijven van sterke websiteteksten . Mocht je er toch wat hulp bij kunnen gebruiken, dan kunnen wij je, waar nodig, uiteraard ondersteunen. Dit geldt ook voor de vertaling van websites.

Deel dit bericht