5 copywriting tips voor commerciële teksten

Copywriting is een vak apart. Copywriters houden zich voornamelijk bezig met het schrijven van reclameteksten. Dat kunnen teksten zijn voor brochures, websites, webshops, televisie- en radiocommercials of flyers. Het is een speciale manier van schrijven, omdat de teksten een commercieel doeleinde hebben. Wij geven u vijf copywriting tips voor sterke commerciële teksten.

Tip 1: Onderzoeken van het onderwerp

Copywriters kunnen prima een commerciële tekst schrijven waarin ze bepaalde producten of diensten aanprijzen, maar zo’n tekst blijft wat oppervlakkig als de schrijver vooraf niet genoeg onderzoek doet. Onze eerste copywriting tip komt dan ook neer op u goed verdiepen in het onderwerp, de doelgroep, het doel van de tekst en alles wat erbij komt kijken. Hoe meer informatie u vindt, hoe meer inspiratie u opdoet. Zo kunt u makkelijker meerdere invalshoeken bedenken en krijgt de tekst meer context. Bekijk ook altijd even hoe de concurrentie het aanpakt. De beste ideeën voor commerciële teksten, alsook de minst goede ideeën, vindt u vaak om de hoek. Bovendien is het op deze wijze makkelijker om een commerciële tekst te schrijven waarmee u zich werkelijk kunt onderscheiden van de concurrentie.

Tip 2: What’s in it for them

De uitdaging van een goede reclametekst is niet zozeer het uitlichten van het product of de dienst, maar het inspelen op een behoefte. Waarom is het interessant voor iemand? Vraag je daarom altijd af: What’s in it for them?. Soms is deze behoefte niet eens bewust aanwezig, maar kan deze door de juiste tekst en aanspreekvorm getriggerd worden. In commerciële teksten ligt de nadruk daarom altijd op de wensen van de klant en niet op het bedrijf zelf. Dat betekent ook dat het aanschaffen van product of dienst eenvoudig moet zijn: een klik op de knop, een belletje, een bezoekje vlakbij huis. Het moet de klant zo makkelijk mogelijk worden gemaakt.

Tip 3: Creëer een band

Daarnaast kan een copywriter schrijvend een band opbouwen met de klant. Kan de doelgroep zich identificeren met de tekst? Voelt de klant zich geëntertaind? Heeft de klant een goed gevoel over het bedrijf? Het is daarom belangrijk altijd doelgroepsgericht te schrijven. Wie de klant niet aanspreekt, gaat zijn doel voorbij. Er bestaan verschillende manieren om dit te doen. Bijvoorbeeld door het vertellen van een verhaal (storytelling), antwoorden te geven op vragen of door oplossingen aan te bieden voor bekende problemen.

Tip 4: Zorg voor een fantastische kop

De kop van de tekst is minstens zo belangrijk als de hele tekst. Een opvallende kop nodigt de doelgroep uit om verder te lezen, roept vragen op en wekt interesse.

Tip 5: Wees onderscheidend

De vijfde en laatste van de copywriting tips. Er zijn waarschijnlijk tientallen concurrenten die een soortgelijk product of dienst aanbieden en zich richten op dezelfde doelgroep. Probeer daarom altijd iets wat anderen nog niet hebben gedaan of geschreven. Wees uniek en verzin een creatieve invalshoek. Laat zien dat het bedrijf zich (positief) onderscheidt.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Het aanvragen van een vrijblijvende offerte doet u eenvoudig en snel via het online formulier op deze website! Vul het formulier in en u ontvangt zo snel mogelijk een reactie.